Ahad, 7 Ogos 2011

Wanita muslim, jagalah aurat kamu kerana aku seorang lelaki....

Assalam..

Wahhh... tajuknya.. mantap..:P Kisahnya bermula di sini. Jumaat lepas. Aku pi lah merayau-rayau mencari baju melayu raya kononnya. Tapi tak beli juga. Kononnya berniat untuk berjalan-jalan sampai masa yang sesuai untuk membeli juadah berbuka di bazaar yang berdekatan. Maklumlah, dah namanya bazaar di hujung minggu, komfem ramai punya pengunjungnya. Mahu aku beli nanti tetapi bukanya di dalam kereta. huhuh.. Tetapi niat aku terbatal. Kerana apa? kerana wanita itu.... hahaha... Maaf, bukan niat nak sakitkan hati sesiapa kerana aku seorang lelaki yang sukakan seorang wanita muslimah. heheh.... Jadi, hari tu aku TERnampak, seorang wanita Islam yang tidak sempurna penutupan auratnya. bertudung tu memanglah bertudung, tapi yang tak sedapnya pakaian yang sangat ketat. Susah hati betul. rasa macam nak buat derma kat dia beli kain baru dan banyak sikit. Bukan seorang tapi berorang-orang. Rasanya hari Jumaat hari ini, imanku sedikit goyah dan mungkin pahala kurang dalam kuantiti yang banyak kot. Ini yang malas nak pi bazaar ni. emm.... Hal aurat wanita ini, sebagai wanita islam pasti sudah tahu batasnya kan? ke perlu diperjelaskan lagi? Jadi, jagalah sebaiknya. Aku tidak tahu nak hurai macam mana, tapi sempat jugalah aku ambil satu tulisan dari rakan Tagged.com yang juga seorang wanita. Penulisan yang aku rasa bernas dan elok juga dikongsi. Fahami dan hayatilah yea.   
Ramadhan bermulanya satu perubahan.



Hasil dari Tagged Siti Fairus Shaikh Salim  



Surah An-Nuur ayat 31 ni: Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganny, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka MENUTUPKAN KAIN KUDUNG KE DADANYA, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." 

You see that? Maafkan aku sekiranya bahasa yang aku gunakan di sini agak kasar sedikit. Mungkin ada perempuan yang terguris hati bila aku tulis pasal benda ni. Tapi aku buat ni untuk kebaikan bersama jugak. Jangan salahkan lelaki saja bila mereka melihat perempuan ini seperti satu simbol seks. Memang lelaki nampak bersalah, tapi kalau puncanya jugak disebabkan oleh perempuan, maka kedua-dua pihak adalah bersalah. 

Aku harap, selepas ini perempuan-perempuan yang di luar sana especially yang pakai tudung kecik dan masih menampakkan dada tu, silalah berubah. Apa salahnya memakai tudung yang besar kan? Kalau korang rasa sukar untuk berubah, cuba tanya soalan ni dekat diri sendiri. Adakah korang sanggup bila lelaki selalu melihat buah dada korang dan menganggap korang sebagai simbol seks atau pun korang lebih memilih untuk memakai tudung yang besar dan lelaki melihat korang dengan penuh kehormatan.

Komen dari aku, ladi berfikirlah kerana AKU SEORANG LELAKI.....

Tiada ulasan: