Jumaat, 22 Julai 2011

Ramadhan... Bermulanya sebuah perubahan...

Assalamualaikum... Sudah bersediakah kita mengahdapi Ramadhan? Ke takut sebab Ramadhan nak dekat sebab penat berpuasalah dan lain-lain lagi? Bukan apa, saja tulis tajuk tu sebabtadi baru balik dari ceramah Persediaan menghadapi Ramadhan. Persediaan dari segala segi. Tadi aku belajar ilmu baru, dalam dua minggu akhir dalam bulan Syaban, adalah digalakkan untuk kita membeli belah untuk raya. Sebabnya ialah, supaya Ramadhan kita tidak diganggu dan kita boleh tumpu pada ibadah kita. Yelah, mana taknya, kalo dah sibuk fikir hendak beli baju raya masa 2minggu akhir Ramadhan, kan ke dah mengganggu proses ibadah kita. Tambahan pula, bulan ini sahaja amalan kita akan diganda berganda-ganda. hehehe... 

Ok! Apa persediaan yang boleh kita buat sebelum masuknya kita di dalam bulan Ramadhan?

1. Banyakkan berdoa agar umur kita sampai ke bulan Ramadhan. Bacalah doa yang selalu kita baca. "Allahummabariqlana fi rejabin wa syaban wa baliqna ramadhan"

2. Membuat persiapan raya sebelum hadirnya Ramadhan seperti yang dicakapkan di atas tadi. 

3. Banyakkan amalan solat sunat malam.

4. Banyakkan membaca al-Quran.

5. Perbaiki masa solat lima waktu. Solat diawal waktu. Jika kita mendengar seruan solat, berhenti dari melakukan kerja dan solatlah dahulu adalah terbaik.

6. Banyakkan menuntut ilmu tentang bulan Ramadhan dan amalan wajib puasa di dalam bulan ini.

Dan pelbagai lagi. Kita buat apa termampu, seperti menanggap ia mungkin Ramadhan terakhir buat kita. Ustaz juga berpesan, jika mampu dan kalau boleh, bacalah al-Quran setiap kali selepas solat. Agar hati kita ini sentiasa di beri makanan yang baik dari segi makanan rohaninya.

Aku juga sempat berbual dengan ustaz tersebut. Nama ustaz ini ialah Ustaz Rofazlin bin Jusoh dari Pertubuhan Ikram Malaysia. Buat pengetahuan semua, ustaz adalah salah seorang yang terlibat dalam penyerahan wang derma kepada anak-anak Islam di Gaza. Memang menarik kalau nak dengar dia bercerita, tetapi perbualan kami tak panjang. Dia juga ada menyarankan sekolah aku membuat aktiviti ceramah mengenai Gaza ini. Lahirkan rasa benci anak-anak kita terhadap Israel. Aku sangat sokong dengan ustaz tersebut. huhuh... Tambah pula, ustaz itu adalah wakil stormreader, jadi aku mengutarakan hasrat untuk sertai stormreader agar mudah mendapatkan buku ilmiah. insyaAllah. Apa-apa pun, pertemuan dengan ustaz tadi memang sangat bermakna. :)

Tiada ulasan: