Sabtu, 2 Oktober 2010

Soal Hati...???

Assalamualaikum...

Soal hati?? Mesti ramai yang tertanya kenapa soal hati?? Macam-macam kita dengar orang cakap pasal hati. Ishh.. Susah juga hendak menghuraikannya... Sejak akhir-akhir ini ramai junior yang bertanya tentang siapa pilihan isteri ku.. Hanya gurauan kecil, " Semua perempuan yang abang kenal bakal isteri abang.".. hehehe.. Senda gurau adik junior dan senior sebelum meninggalkan institut pendidikan guru ini.

"Soal hati tidak boleh dipaksa." Aku bukan tidak berusaha. Tetapi.. "Soal hati, tidak boleh dipaksa." Aku bukan seorang yang suka permainan perasaan wanita. Sentiasa disematkan dalam hati "Ibuku juga seorang wanita, aku ada adik juga seorang wanita." Datang seorang junior kepadaku, " Bang! Kenapa perempuan tue tak pilih abang?" Dengan sahaja aku menjawab, "Bukan jodoh." "Ahh, perempuan ini nak yang baik macam mana lagi?!" Aku balas, "Soal hati, jangan dipaksa." Hati jangan dipaksa menerima cinta dan juga jangan begitu mudah memberi cinta sesama makhluk. Ideologinya ialah kita ambil seorang yang melatih seekor buaya, banyak cinta yang telah diberi, namun apabila ia lapar, tuannya akan dibahamnya juga. Begitulah juga kepada sesama manusia, jika banyak cinta ditabur sesama manusia, pasti bila tiba suatu hari nanti jika pasangannya membuat silap, akan rasa cintanya itu dipersia.

"Soal hati, tidak boleh dipaksa." Betul ke hati tidak boleh dipaksa? Berdasarkan teori, sesuatu perilaku yang dibuat mengikut aturan akan menjadi kebiasaan. Begitu juga dengan hati, jika kita paksa dan terus memaksa, ia akan jadi juga kebiasaan. Sedih juga melihat wanita yang sering jatuh ketangan manusia yang suka benar memberi cinta dusta. Isu buang bayi semakin banyak kita dengar, sampai ia menjadi kebiasaan kepada kita sekarang ke mana hati itu pergi? Di mana hati seorang ibu? Ya Allah, sebak hati ini memikirkan semakin banyak bayi dibuang malah ia bertambah sebak jika ia dimulai dengan penyalahgunaan hati ataupun cinta. Cinta yang dusta di antara dua makhluk terhasilnya bayi ini tetapi cinta terhadap bayi itu hilang? Ke mana? haaa... itu kita tak tau..(gurau..:P). Mari kita didik hati ini supaya lebih kepada Allah. Semakin baik kita dengan Allah, 10x baik Allah dengan kita. Ruginya kepada insan yang menggunakan cinta ke jalan yang salah..

Ishh... Apalah yang aku mengarut ni.. Ntahlah, aku sendiri tidak tahu makna sebenar cinta. Apa yang aku tahu aku cuma melakukan tanggungjawab aku sebagai hamba. Aku BENCI pada orang yang melahirkan anak tetapi membuangnya setelah ia dilahirkan. Aku BENCI pada orang yang menaburkan benih untuk menjadikan anak tersebut tetapi tidak bertanggungjawab ke atas perbuatannya. INGAT!!! Setiap perbuatan kita di dunia ini akan dipertanggungjawabkan ke atas diri kita sendiri. Naluri sayang dalam hati ini, sedih melihat bayi diperlaku demikian. Wahai kawanku, jagalah batas anda. Jagalah wanita disekeliling anda. Bukan rosakkannya tetapi lindungilah mereka. Ia amanah kepada kita seperti Allah mengamanahkan Hawa ke atas Adam, di situlah bermulanya kita.


" Ya Allah, Ya tuhan kami, Kau ampunilah dosa kami ya Allah. Kau berilah kami petunjukMu ya Allah, hambaMu sering lupa darjatnya ya Allah. HambaMu sering ingkar perintahMu, Ya Allah. Engkau sejahterakanlah anak-anak yang dibuang ya Allah. Kau berilah petunjuk kepada ibu bapa mereka ya Allah. Hati ini kurniaan Mu ya Allah tetapi ia sering kali di salah guna. Kau lingunilah keluarga kami dari sebarang anasir begini, ya Allah. Maafkan kami ya Allah. Sesungguhnya Cinta kami hanya untuk Mu, Allah dan juga Rasul Mu, Muhammad s.a.w. "

* Ia sekadar coretan hati..........

2 ulasan:

unique_smilez berkata...

" Bang! Kenapa perempuan tue tak pilih abang?" Dengan sahaja aku menjawab, "Bukan jodoh." "Ahh, perempuan ini nak yang baik macam mana lagi?!" Aku balas, "Soal hati, jangan dipaksa."

* mgkin awak terlalu baik utk pmpn 2...org yang baik akan dpt yg baik..insyaallah..:)

Nazirul berkata...

unique smile.. thnks.. insyaAllah.. jodoh tak ke mana.. kena doa byk2 la...:)