Isnin, 1 Ogos 2011

Puasa Ramadhan hari pertama disetengah hari....:)

Assalamualaikum dan selamat tengah hari. Macam mana dengan hari anda hari ini? Ada yang sudah tidak tahan lapar ke? Sebelum tu nak tanya, bersahur ke tidak awal pagi tadi? Ke rakan semua bersahur macam dalam gambar dibawah ini? 




Haa... Takkanlah anda semua bersahur macam ini kot kan? ini mesti tidak baca doa. Takut sangat bila ditengah hari nanti jadi lapar balik. huhuh.. InsyaAllah, jika kita niat dengan betul, komfem anda semua tidak lapar. mesti tahan sampai petang punya. heheh...








Ke terjadi perkara macam anak kucing sebelah ni? huhuh... Ngantuk sungguh yea.. Pertama kalilah kononnya bangun awal pagi untuk sahur. heheh.. Takkanlah pertama kali kan. Dah tu, SOLAT SUBUH kita macam mana plak sebelum ini kan? Mungkin sebab awai sangat kot. hehhe... Takpa.. Lepas ini tak moh macam ni dah yea..:) Tapi comey gak kucing ni. Gaya dia tertido kat situ pun comey. Suka2..:)






Sepatutnya sudah menjadi begini. Kita yang sudah dewasa mudah untuk bangun subuh dan didik si cilik untuk terus serta bersama dalam bersahur. Kerana terdapat kebaikannya dalam bersahur. Tambahan pula kepada yang sebelum ini ada lompong@lubang dalam solat fardu terutama solat subuh, ada baiknya bangun sahur dan buat solat Subuh lepas ini dan niatkan ia sebagai satu titik perubahan untuk terus melakukan solat Subuh kerana ia WAJIB! :) Nasihat untuk diri sendri...(^_<)


Selesai ja perjuangan dalam sahur, ada lagi yang perlu diperjuang sebelum berbuka. Jangan puasa setengah hari ja. Lain lah jika anda ada masalahnya dan halangan2 tertentu. Selagi mampu, berpuasalah kerana dalam bulan Ramadhan ini, pahala puasanya berbeda dengan pahala puasa sunat. Tambahan pula ianya WAJIB!! Jangan ngegada untuk tidak berpuasa. huhuhuh... Haa.. so dalam seharian berpuasa, ada perkara yang kita boleh dan tidak boleh buat untuk pastikan puasa kita tidak batal sehingga terbenam matahari nanti. Contohnya dalam gambar dibawah..:)





Jika berjaya untuk tidak membatalkan puasa kita tadi. So, tibalah waktu untuk kita berbuka puasa pula. Ermm.. nasihat kepada kaki rokok, jangan mulakan iftar@berbuka anda dengan sebatang rokok. Buat yang sunat kan lebih baik. Seperti mengambil makanan yang manis sebagai pembuka selera anda seperti Kurma kerna ia pembekal tenaga kepada badan kita yang baik. Juga, kurma juga kan makanan nabi. Takkanlah kita hendak menolak makanan Nabi yang kita sanjung. ish3x.. tak molek sungguh..huhuh... So, malam nanti, jangan jadi macam pakcik dibawah ini yea..:)


Walau dengan apa pun kita bersahur dan berbuka. Pilihlah yang terbaik. Dan yang paling penting BERSYUKURlah dengan apa yang diberinya. Kerana bulan puasa ini, kita patutnya banyakkan bersyukur dengan apa yang telah Allah berikan pada kita. Banyak yang kita boleh pelajari dari bulan puasa ini. Marilah bermuhasabah diri. Sekadar perkongsian untuk semua dan diri yang sering alpa ini. Carilah yang terbaik kerana pasti kebaikan akan muncul tanpa kita ketahui. InsyaAllah.. Nanti akan berkonsgi hal lain pula..:)

Tiada ulasan: