Rabu, 30 November 2011

Muhasabah diri...

Assalam..


Semalam aku pergi bermain bowling dengan adik aku di BP Mall. Rutin biasa masa cuti sebab masa itu orang tak ramai dan main bowling dengan harga yang murah. huhuh.. Syok woo.. Masa mula2 main, cuma ada 3 lane aja yang dibuka@ada bowler nya..


Selang beberapa minit, ade orang bermain di sebelah lane aku. Aku tak perasan yang bermain di sebelah lane aku ini orang bisu rupanya. Bagus dorang main. Tambahan dorang lebih baik bermain dari orang yang cukup sifatnya. yang menariknya, baru aku sedar orang bisu telefon rakan dorang mesti guna 3g atau pun face-to-face call. hehe.. cara dorang berbual sangat buat aku sendri nak mencuba. Bayangkan anda berbual tanpa suara, bagaimana?? Kalo kita strike, komfem ade yng menjerit. tapi dorang cool ja, just tunjuk gerak badan sahaja. 


Tiba-tiba, datang lagi warga kurang upaya. kali ini ada yang menaiki kerusi roda dan ada yang berpenyakit seperti satu tangannya tidak berfungsi. aku sangat teruja, rasa macam nak ambil gambar dorang dan bagi korang tengok. skill dorang main, memang terbaik. aku pun kalah yang sekadar main tuk balin ja. haha... kalo lawan dengan aku, komfem aku kalah teruk kowt.. hahah.. 

Sekarang ini tiada lagi istilah anda tidak boleh buat, yang ada cuma ANDA MALAS BUAT. Aku sendiri belajar dari kehadiran dorang semalam ketika bermain bowling. Kenapa kita nak memberi alasan yang kita tidak boleh buat tanpa kita mencubanya dahulu? sudah cuba nanti baru kita tahu tahap mana sebenarnya kita ini. Bila dah gagal sekali bukan bererti gagal selamanya. Anda tidak dilahirkan GAGAL. ALLAH telah menciptakan kita sesempurna makhluk yang telah dia ciptakan. Kenapa kita nak terus mengeluh yang kita tidak boleh buat itu dan ini. SYUKURlah dengan apa yang kita ada kerana ALLAH tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia.. :) SHinjiteru yo.. ^^

Tiada ulasan: