Isnin, 13 September 2010

Berakhir Ramadhan, Datangnya Syahwal..Di manakah kita?

Bismillahirrahmanirrahim

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : Telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam." Tidak akan datang kiamat sehingga..zaman semakin berdekatan( masa cepat berlalu)"

Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah pula, katanya : Telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. “Tidak akan datang kiamat sehingga waktu semakin berdekatan , setahun seperti sebulan, sebulan seperti seminggu, seminggu seperti sehari, sehari seperti sejam, dan sejam terasa hanya sekejap”. 

Ada pelbagai pendapat ulama' dalam penafsiran ayat 'masa yang berdekatan' tersebut..Antaranya secara ringkas :

  1. Sedikitnya barakah di zaman itu. Ibnu Hajar berkata : ' Hal ini telah kita jumpai pada masa sebelumnya'
  2. Manusia hidup dalam kelazatan, kemanan dan keadilan yg menyeluruh. Kerana manusia bila hidup di dalam kesenangan, mereka merasa hanya sebentar tidak puas dan sebaliknya.
  3. Sedikitnya kepedulia manusia terhadap Ad Deen.
  4. Hubungan antara manusia yg dekat kerana kecanggihan transportation atau telecommunication.
  5. Bahwa yang dimaksud ialah jarak waktu semakin pendek dan berlalu dengan cepat secara hakiki. Ini terjadi pada akhir zaman, dan hal ini belum terjadi hingga sekarang. Persepsi ini diperkuat dengan alasan bahwa hari-hari Dajjal menjadi panjang sehingga sehari itu seperti setahun, seperti sebulan, dan seperti sejum’at lamanya.Bila saja hari-hari itu dapat berubah menjadi panjang maka ia juga dapat berubah menjadi pendek.
Dari Iman Abu Hamzah :
Boleh jadi yang dimaksud dengan berdekatannya zaman ialah jangka waktu itu menjadi pendek sebagaimana disebutkan dalam hadis : “Tidak akan datang hari kiamat sehingga masa setahun itu seperti sebulan”.

Saya tutup nota ini dengan ayat yang sering kita baca tapi kita lupa untuk memerhatikan dan mengambil pengajaran daripadanya :
' Demi masa sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian,kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh yang ingat mengingati dengan kebenaran dan kesabaran'

Sahabat,
Di manakah usaha kita?

Sheffield,
0658
*Facebook Notes

Tiada ulasan: